Dit is vandaag!

Wat mij is opgevallen, zeilend op het web

Nep dus…

leave a comment »

Laat ik met Twitter beginnen, alweer. Vandaag maakte de voetbalclub Manchester United (Engelse voetbalclub) bekend dat alle mededelingen die zij doen over spelers via de website gaan van de club en dat accounts met spelers namen op Twitter niet echt zijn. In werkelijkheid is het de spelers verboden om via Twitter informatie naar buiten te brengen. Hoe zat dat ook alweer? Vrijheid van meningsuiting?
Al eerder deed ik melding van de nummer 1 hit die JURK! heeft behaald door te Twitteren. Vandaag verscheen ook de videoclip van het liedje. Het is natuurlijk knap dat ze in zo’n korte tijd een nummer 1 hit weten te scoren. Als ik het liedje beluister hebben ze goed naar Acda en de Munnik geluisterd of naar dat andere duo van ‘die dikke’. Maar het nummer ligt lekker in het gehoor, waarschijnlijk had het zonder Twitter ook wel een hit geweest, maar geen nummer 1 denk ik.
De ‘big-chief’  van de wereld heeft voor het eerst een echte tweet verstuurd. Nogal nep dat al die andere tweets dus niet van hem persoonlijk waren. Nep dus.

Fotografie; De winnaar van ‘Wildlife Photographer of the year 2009’ moet zijn prijs weer inleveren. De foto is toch in scene gezet en het dier was / is tam, althans daar zijn aanwijzingen voor. Jammer voor de fotograaf en voor de fotografie in de algemeenheid. Er zijn toch al zoveel mensen die klagen over de ‘echtheid’ van foto’s. Persoonlijk ben ik van mening dat als er echt heftig is ‘geshopped’ dit erbij moet staan. Een foto van een gedresseerd dier insturen als wildlife foto is uiteraard uit den boze. Nep dus.
Minder nep zijn deze foto’s, althans dat hoop ik. Hoewel, als je goed naar sommige foto’s kijkt zie je dat het niet helemaal echt is of minimaal er een setting is gedaan. Maar het is een mooie serie.

Filmnieuws; Avatar is de best bezochte, de meeste omzet genererende, duurste film ooit (ik vergeet vast een paar dingen). Het plan om de film te maken was al wat jaartjes oud, alleen was de techniek nog niet ver genoeg. Regelmatig werd er gekeken of de techniek er klaar voor was. In 2007 was het zover en zijn de opnames begonnen. Kijk hier naar een 22 minuten durende ‘achter de schermen’ of ‘hoe het begon’ van de film Avatar. Als je ziet hoe zo’n film geschoten wordt… nep dus.

SIRE is een campagne begonnen hoe moet worden omgegaan met aardige mensen. Wat is de definitie van aardige mensen? Er zijn zelfs t-shirts te koop met de waarschuwing dat je aardig bent. Volgens mij zijn de meeste mensen wel aardig, maar dat ben je nooit altijd, een waarschuwing? nep dus. (de reclamespot vind ik wel leuk trouwens).

En dit? ook nep? zou zomaar kunnen!

Written by vanamstel

20/01/2010 bij 22:19

Geplaatst in Nieuws

Tagged with , , , ,

Geef een reactie

